Digitale kanaler er i dag den vigtigste kilde til trafik for mange virksomheder, og derfor er en tilstedeværelse online blevet helt afgørende. Mange nye virksomheder har dog svært at få oprettet en ordentlig hjemmeside, og de vælger derfor at udskyde det – hvilket kan føre til tab af potentielle kunder. 

I denne artikel vil vi derfor se nærmere på, hvorfor du skal bruge en hjemmeside til din virksomhed, samt hvordan du nemmere kan få en side op at stå. Det behøver ikke være så svært, som mange tror, ​​at lave en god hjemmeside. Har du aldrig lavet en hjemmeside før, kan en tjeneste som hjemmesidebygger.dk være et godt udgangspunkt. Her finder du en række nyttige tips, og du kan nemt sammenligne de nødvendige tjenester for at komme i gang. 

Læs videre for at lære mere om fem gode grunde til, hvorfor du har brug for en hjemmeside til din virksomhed. 

1. Et digitalt visitkort

I dag bruger de fleste en søgemaskine til at finde de tjenester, de har brug for, og en hjemmeside kan blive dit digitale visitkort i den bunke. Der udføres millioner af søgninger på Google efter håndværkere, tjenester og produkter hver eneste dag, og hvis du formår at fange nogle af disse, kan det hurtigt blive rentabelt at være tilgængelig online. 

En god hjemmeside vil fungere som virksomhedens visitkort og bør derfor indeholde nyttig information som kontaktoplysninger, diverse tjenester, tilgængelighed og overblik over medarbejdere. 

2. Vær synlig på søgemaskinerne

Synlighed hos søgemaskinerne er helt afgørende for, at nogen kan finde din virksomhed, men hvis du ikke har en hjemmeside, vil det være som at lege gemmeleg med Google – og det er en leg, som du med garanti taber. Undersøgelser viser, at 93 % af trafikken til mange nye hjemmesider kommer fra søgemaskiner. hvilket betyder, at god synlighed er helt afgørende. 

Det duer dog ikke med en gammel hjemmeside, der blev skruet sammen for nogle år siden, da Google faktisk stiller en række krav til de hjemmesider, Google viser i sine resultater. Du skal derfor sikre dig, at du har en hjemmeside, der er optimeret til SEO, brugervenlig, mulig at bruge på forskellige enheder og meget mere. Heldigvis findes der i dag skabeloner, der gør det legende let. 

3. Opbyg troværdighed for dit brand

En af de første ting, mange mennesker gør, når de vurderer en virksomhed eller et brand, er at Google dit navn. Hvis en hjemmeside ikke dukker op, vil dette i de fleste tilfælde være et rødt flag. Det betyder altså, at du skal sørge for at vedligeholde din hjemmeside, da dette hurtigt kan blive det første indtryk, en kunde gør sig. 

Tidligere mente man, at det var tilstrækkeligt, at man havde en god hjemmeside til almindelige browsere, da de fleste, der søger efter din virksomhed, højst sandsynligt sad foran en pc. Dette har dog ændret sig drastisk. I dag bruger vi det meste af vores tid på en håndholdt enhed, hvilket betyder, at en hjemmeside også skal være klar til besøg fra mindre skærme. Faktisk viser en undersøgelse, at hele 57 % (!) ikke havde anbefalet en virksomhed, der ikke har hjemmesider optimeret til tablets og smartphones. 

4. En hjemmeside er åben 24/7

De fleste af os går hjem, når klokken slår 16, men din hjemmeside er stadig åben 24/7, hvilket kan være et nyttigt værktøj for din virksomhed. Derfor er det vigtigt at have gode hjemmesider, der indeholder den information, kunderne søger. Med andre ord: lad hjemmesiden klare det hårde arbejde, så rekrutterer vi kunderne i morgen tidlig. Sørg for at have gode muligheder for kontakt eller mødebooking, så en potentiel kunde nemt kan bede om et telefonopkald eller aftale et møde, hvis de ønsker det. 

5. Følg med konkurrenterne

Sidst men ikke mindst vil det være vigtigt at have en hjemmeside, fordi dine konkurrenter højst sandsynligt har en. Nu lyder vi måske lidt smålige, men det er faktisk ret enkelt. Hvis du ikke er synlig på Google, men din konkurrent er det, jamen så kan du være sikker på, at kunderne går efter den nemmeste løsning. I dag er mange kunder blevet kvalitetsbevidste, men hvis de ikke har noget at sammenligne med – jamen så har du allerede tabt. 

Konklusion

Der er næppe tvivl om, at svaret på ‘har jeg brug for en hjemmeside?’ er et højlydt “ja”, men det behøver heldigvis ikke at være en kæmpe investering for din virksomhed. Du finder en række skabeloner og rammer, der gør, at du nemt kan lave din egen hjemmeside, helt uden erfaring med HTML, CSS, Java eller andre fagsprog. Vores klare anbefaling er, at du bruger en tjeneste som hjemmesidebygger.dk til at finde de bedste løsninger til dig, der gerne vil have en hjemmeside, men ikke ønsker at blive professionel webdesigner.