iGaming er en forkortelse af “online gaming” eller “internet gaming” og refererer til spil og gambling, der finder sted på internettet. Det omfatter en bred vifte af spil, såsom online casino, sportsbetting, poker og bingo, der tilbydes af spiludbydere over hele verden. Navnet “iGaming” er en kombination af ordene “internet” og “gaming”, som er en populær betegnelse for spil generelt. “i” præfikset er ofte brugt i teknologibranchen for at indikere, at noget er digitalt eller online, og det er derfor blevet en naturlig del af navnet for denne type spil.
I dette blogindlæg vil jeg gå lidt i dybden med hvad iGaming egentlig er og hvad forskellen på eSport og iGaming er, da disse to ofte bliver forvekslet eller forstået som værende det samme, hvilket det ikke helt er, trods de begge foregår på internettet.
Hvad er iGaming?
iGaming, også kendt som online gaming eller internet gaming, refererer til spil om penge eller spil, der involverer indsatser, der spilles på internettet eller via mobilapps. iGaming dækker over en bred vifte af spiltyper, herunder online casino-spil, sportsbetting, poker, bingo og lotterispil. iGaming er blevet en populær og voksende industri, der tiltrækker millioner af spillere over hele verden og genererer milliarder af dollars i omsætning hvert år.
Navnet iGaming kommer fra kombinationen af ”internet” og “gaming”, da spilaktiviteterne foregår online. Fordelen ved iGaming er, at spillere kan spille deres foretrukne spil i deres eget hjem eller fra en hvilken som helst enhed med internetadgang, uden at skulle besøge et fysisk casino eller spillested. på hjemmeside GreenTables.dk kan du finde en liste over alle de danske spillesider online, hvor du kan spille om penge.
Ofte forveksles iGaming med eSport, men selvom de deler visse ligheder, er der også nogle væsentlige forskelle mellem de to. Mens iGaming fokuserer på casinospil og indsatser på spil, handler eSport primært om konkurrence- og turneringsbaserede spil, der spilles af professionelle eller amatørsportsfolk på højt niveau. iGaming handler om at spille for at vinde penge, mens eSport handler om at konkurrere og vinde præmier og anerkendelse i turneringer.
Sammenligninger mellem iGaming og eSport er ofte baseret på deres ligheder inden for online og digital underholdning og konkurrence. Begge genrer har oplevet en stor vækst de seneste år og har tiltrukket en stor og engageret følgerskare. Dog er deres mål og spilleregler forskellige, og mens der er overlap i nogle af de spil, der spilles, er der stadig en betydelig forskel mellem de to genrer.
En industri med vokseværk
Danskernes spilforbrug på det regulerede marked, hvor spiludbydere med dansk tilladelse udbyder spil, er steget i de seneste 10 år. I 2021 spillede danskerne i gennemsnit for 2.056 kr. på det regulerede marked. Samme år blev der i gennemsnit spillet for 151 kr. på det uregulerede onlinemarked, dvs. på hjemmesider uden dansk tilladelse. Forbruget på det uregulerede marked har været faldende i en årrække. Danskerne spiller i dag for mere end for 10 år siden, men i samme periode har danskerne også fået flere penge mellem hænderne. Det betyder, at spilforbrugets andel af den samlede danske økonomi har været relativt stabilt. I 2012 udgjorde spilforbruget 0,44 pct. af BNP, mens det i 2021 udgjorde 0,42 pct.
Spillemyndigheden måler spilforbruget som spiludbydernes bruttospilleindtægt (BSI), som er et mål for, hvor meget spillerne samlet taber/bruger på spil. H2 Gambling Capitals estimat for onlinespil, der foregår på sider uden tilladelse, er lavet på baggrund af flere datakilder, bl.a. oplysninger om spiludbydere som har tilladelse i andre lande end Danmark og måling af danske webbesøg på onlinespilsider uden tilladelse i Danmark.
Den samlede stigning i danskernes gennemsnitlige spilforbrug er især drevet af en stigning i forbruget på væddemål og onlinekasino. Fra 2012 til 2021 er det samlede årlige spilforbrug på onlinekasino fordoblet fra 1,6 mia. kr. til 3,3 mia. kr. I samme periode er spilforbruget på væddemål steget fra 1,7 mia. kr. i 2012 til 2,6 mia. kr. i 2021. Forbruget af lotterier har ligget relativt stabilt de seneste 10 år, mens spilforbruget på spilleautomater og fysiske kasinoer har været faldende siden 2012. Begge områder har bl.a. været påvirket af restriktioner som følge af Covid-19. Således har forbruget på fysiske kasinoer ligget relativt stabilt til og med 2019, hvorefter forbruget er faldet. Forbruget på spilleautomater har omvendt været stødt faldende siden 2012, hvilket restriktioner i 2020 og 2021 blot har forstærket.
Derfor er det så populært
iGaming er populært af flere forskellige årsager. For det første tilbyder det nem adgang til en bred vifte af spil fra forskellige enheder, såsom computere og mobile enheder, som betyder, at spillere kan spille, når og hvor de ønsker det. iGaming-teknologien har også revolutioneret spilindustrien ved at skabe nye og innovative spil med mere avanceret grafik og gameplay, hvilket har tiltrukket både erfarne og nye spillere.
Desuden tilbyder online casinoer også en bred vifte af forskellige bonusser og belønninger til spillere, såsom velkomstbonusser, gratis spins og loyalitetsprogrammer, der kan tiltrække og fastholde spillere. Endelig er online spil også mere bekvemt, idet man kan undgå rejser til landbaserede casinoer og undgå de begrænsninger og regler, der kan gælde i nogle fysiske casinoer.
Sammenfattende kan man sige, at iGaming-teknologien tilbyder nem adgang, innovative spil, bonusser og belønninger samt bekvemmelighed, hvilket har bidraget til populariteten af iGaming i dag.