Er din virksomhed også hårdt ramt af Corona COVID-19 virusen? Få tips til din virksomheder så du kan undgå konkurs under disse corona-tider.

Tips til at redde din virksomhed fra konkurs på grund af corona (COVID-19)

Tips til at redde din virksomhed fra konkurs på grund af corona (COVID-19)

Uanset om du er en lille enkeltmandsvirksomhed uden nogen ansatte eller en veletableret virksomhed med en god håndfuld ansatte, så er du og din virksomhed helt sikkert påvirket af Corona-virusset, for det er vi alle.

Med forsamlingsforbud og tvangslukning af virksomheders lokationer, er det tæt på umuligt for de fleste at have nogen form for indtægt så længe virusset COVID-19 hærger over Danmark. Men betyder dette at der ikke er noget man kan gøre? Nej langt fra, men det er helt klart en af de største udfordringer til dato vi står overfor som iværksættere og virksomhedsejere.

Men uden er indtægt og i en usikker fremtid hvor økonomisk planlægning er næsten umulig, hvad gør man så? Som iværksætter ved man at kampen er lang og hård, så for de fleste er dette ikke et problem men blot endnu en udfordring og det er den mentalitet man skal have implementeret for at komme igennem en sådan krise som denne.

Der er ingen der ønsker at deres virksomhed går konkurs og det kan have seriøse konsekvenser hvis store dele af de små- og mellemstore virksomheder, som de lokale virksomheder ofte er, går konkurs. Det kan påvirket hele erhvervslivet nationalt og det er præcis derfor du som virksomhedsejer skal handle nu, inden det er for sent.

Hold dine kunder opdateret

Har du tydeliggjort overfor din besøgende og kunder at din virksomhed forsat er i drift? Er den nødvendige information om dine tiltag og retningslinjer under corona-krisen let tilgængelige hvis de overhovedet eksistere?

Inden jeg vil gå i dybden med de økonomiske tiltag du kan implementere i din virksomhed, så vil jeg påpege vigtigtheden i at signalisere overfor sine besøgende, at man er en aktiv virksomhed. Mange tænker at det er en selvfølgelig at ens virksomhed er aktiv og åben, men når vi snakker konverteringsrate og optimering, så er det en klassisk fejltagelse, at man forventer at de har en præetableret tillid og tro til virksomheden.

Jeg har set utallige webshops og andre type virksomheder som forsat kan fungere under corona-krisen, men som ikke har lavet nogen opdateringer på deres hjemmeside eller sociale medie omkring krisen og håndteringen af denne.

Jeg anbefaler derfor dig, som har en driftdygtig virksomhed under corona-krisen, at lave en pressemeddelse af en art, hvor du formidler de tiltag og retningslinjer der er blevet etableret i forbindelse med den nuværende situation samt oplysninger om driften fremover. På denne måde får du sikret at dine eksisterende kunder forsat handler aktiv hos dig og nye besøgende har en større tillid til din virksomhed og dit brand.

Er du en af de smarte virksomhedsejere der har oprettet sin virksomhed på Google med Google My Business, så kan du gøre klogt i at gå ind at opdatere dine oplysninger.  På Google My Business Help finder du en lille guide til hvad de anbefaler at du ændre og opdatere på din My Business profil.

Forstå hvad corona COVID-19 er

For at du bedst kan redde din virksomhed fra konkurs, er det vigtigt at forstå hvad corona-virusset COVID-19 egenligt er for at få en bedre forståelse for hvad fremtiden bringer eller som minimum, give et indblik i potentielle fremtider så du er bedst stillet i forhold til at redde din virksomhed.

Corona COVID-19 er ifølge Worlds Health Organizaiton (WHO) nu nået et smitte-niveau hvorpå man kalder det en pandemi. En pandemi er en infektionssygdom der dækker større geografiske dele af verden som påvirker mennesker og dyr. Teoretisk set er det kun, hvis sygdommen dækker hele verden og påvirker alle mennesker, at der er tale om en pandemi. Men alligevel har World’s Health Organization allerede nu udmeldt at Corona COVID-19 er en pandemi.

Få styr på dit regnskab: Indtægter og udgifter

Der er to sider af det at drive virksomhed. Der er indtægter og der er udgifter, så hvis du har gjort alt du kan for at øge dine indtægter, så er det på tide at se på dine udgifter i virksomheden hvis din virksomhed skal have en chance for at overleve disse corona-tider.

Styrk din likviditet med en indsamling

Mange virksomheder er begyndt at opfordre deres venner, familie og kunder til at købe gavekort og andre tjenester på forhånd af leveringen for at få indtægt i deres virksomhed. Men der findes faktisk en anden måde at

Men! Det kan også give bagslag med de mange forhåndssalg som et gavekort jo er. Du kan risikere at stå i en situation efter krisen hvor du er foruden indtægt, nøjagtigt som situationen er nu for mange cafe- og restaurantejere. På denne måde “flytter” du blot problemet ud i fremtiden. Det er derfor vigtigt at man tænker sig godt om, inden man slænger en masse gavekort og forhåndssalg over disken for at redde virksomheden her og nu.

Men der findes et alternativ til at få et skud likviditet i virksomheden og det er en indsamling.

Hos indsamlingsplatformen Samlind kan du lave din egen indsamling helt gratis. Der er allerede nu flere virksomheder som har set muligheden i dette. Blandt andet har den velkendte bar i risskov Beefeater Pub oprettet en indsamling, så de undgår konkurs nu hvor de er tvunget til at holde lukket i henhold til sundhedsstyrelsens retningslinjer.

En indsamling til din virksomhed kan forøge din likviditet og være med til at hjælpe din virksomhed igennem disse corona-tider.

I mange lande, heriblandt Danmark er karantæne eksploderet, hvilket betyder at flere og flere danskere sidder derhjemme på mobilen eller foran PC’en og dette øger uden tvivl trafikken på de sociale medier. Dette kan være særdeles fordelagtigt for dig som har en indsamling, da sandsynligheden for delinger og donationer på din indsamling stiger voldsomt.

Søg hjælp hos staten: Kompensationsordning for selvstændige og små erhvervsdrivende

Regeringen har fremlagt hjælpepakker på i alt 40 mia. kr. til gavn for ikke mindst tusindvis af mindre virksomheder. Regeringen tager dermed et vigtigt medansvar for at hjælpe erhvervslivet igennem krisen.

Konkret foreslår regeringen at sende 40 mia. kr. ud til små og mellemstore virksomheder i to spor. En kompensationsordning kun til selvstændige og små erhvervsdrivende og en kompensationsordning for virksomheders faste udgifter.

Hjælpepakken er en kompensationsordning for selvstændige og små erhvervsdrivende, med andre ord så kan du søge om kompensation på vis del af din tabte omsætning hvis du overholder en række krav.

Krav for deltagelse i kompensationsordningen:

  • Virksomheden skal have et cvr-nummer og må ikke have mere end 10 fuldtidsansatte
  • Har virksomheden oplevet mere end 30 pct. omsætningsnedgang under coronakrisen, kan virksomheden blive kompenseret
  • Kompensationen er 75 pct. af omsætningstabet. Dog højst 23.000 kr. om måneden Kompensationen kan udgøre op til 34.500 kr., hvis den selvstændige har en medarbejdende ægtefælle
  • Kompensationen kan højst gives i tre måneder fra den 9. marts til den 9. juni. Den vil højst være på 70.000 kr. over perioden

Eksempel:

En selvstændig håndværksmester forventer et månedligt omsætningstab på 40.000 kr. i perioden fra 20. marts til 20. maj som følge af coronavirus. Den gennemsnitlige månedlige omsætning for håndværkermesterens selskab var i regnskabsåret 2019 på 100.000 kr. Omsætningstabet svarer dermed til 40 pct.

Med regeringens nye kompensationsordning får håndværksmesteren derfor 23.000 kr. i kompensation fra staten pr. måned frem til 20. maj, svarende til den maksimale månedlige kompensation.

Udarbejdet af finans.dk