Pull marketing

Pull Marketing er en anerkendt markedsføringsstrategi som har bliver anvendt i de fleste virksomheder i verden. Men hvad er Pull Marketing egenligt?

Hvad er pull marketing og hvorfor du skal implemntere det i din markedsføringsstrategi

Introduktion til Pull Marketing…

Du har sikkert hørt om mange forskellige type markedsføringsstrategier og prøvet kræfter med forskellige måder at markedsføre din virksomhed eller hjemmeside på, men har du kendskaben til de forskellige?

At have en grundlæggende forståelse for markedsføringsstrategier som Push og Pull Marketing kan forbedre dine resultater når du arbejder med online markedsføring da du har en bedre forståelse for de data du får retur når du markedsføre din virksomhed eller hjemmeside.

I denne artikel vil jeg gå i dybden med den velkendte markedsføringsstrategi og min primære markedsføringsmetode når jeg skal markedsføre mine hjemmesider og virksomheder online, nemlig Pull Marketing.

Dinero er det bedste gratis regnskabsprogram for dig som driver en mindre eller mellemstor virksomhed i danmark

Hvad er Pull Marketing og hvorfor er det så vigtig en markedsføringsstrategi?

Pull marketing tager den modsatte tilgang. Målet med pull-marketing er at få kunderne til at komme til dig, og derfor udtrykket pull, hvor marketingfolk forsøger at trække kunder ind. Almindelige salgstaktikker, der bruges til pull-marketing, inkluderer massemedier-promoveringer, mund-til-mund-henvisninger og annonceret salg forfremmelser. Fra et forretningsperspektiv skal du trække markedsføringsforsøg for at skabe brand loyalitet og holde kunder tilbage, mens push marketing er mere optaget af kortsigtet salg. Virksomheder bruger generelt pull-marketing, når kunden ved, hvad han leder efter, eller hvilket problem han har brug for at løse, men har brug for at trække mod din løsning i modsætning til den løsning, som dine konkurrenter tilbyder.

Eksempel på pull marketing

Du kan ofte genkende pull-marketingkampagner efter den mængde reklame, der bruges. Pull marketing kræver, at der bruges en masse reklamedollar på at gøre mærke og produkter til et husholdningsnavn. Et eksempel inkluderer markedsføring af børns legetøj. I den første fase reklamerer virksomheden for produktet. Derefter ser børnene og forældrene reklamen og ønsker at købe legetøjet. Efterhånden som efterspørgslen stiger, begynder detailhandlere at forsøge at lagre produktet i deres butikker. Hele tiden har virksomheden med succes trukket kunder til dem.

Implementering af pull marketing i din markedsføringsstrategi

Der er mange forskellige måder at nå ud til kunder ved hjælp af pull-marketingteknikker. Et af følgende kan skabe spænding for et produkt eller tillid til en virksomhed.

  • Socialt netværk for mund-til-mund-effekten
  • Mediedækning for at nå et bredere publikum
  • Strategisk placering af et produkt eller butik
  • Oplysende indhold som blogs for at tiltrække mennesker, der er interesseret i lignende produkter eller tjenester.

En pull-marketingkampagne er kundefokuseret, men bør stadig starte med analysen af ​​det produkt, som virksomheden ønsker at sælge. Virksomheden er nødt til at bestemme, hvad produktets nøglefunktioner er, og hvem der mest sandsynligt vil kræve det gennem omfattende markedsundersøgelser. Hvis for eksempel et selskab ønskede at åbne en skøjtebane i løbet af vinteren, bør virksomheden begynde at undersøge flere måneder før sæsonen for at lære, hvem, hvad, hvor, hvornår og hvordan man skaber en skøjtebane i området . Denne undersøgelse kunne bestå i at analysere demografiske data om de omkringliggende kvarterer og undersøge mennesker i et område med høj trafik som et indkøbscenter for at finde ud af, hvem der er mest interesseret i skøjteløb.

Ved hjælp af markedsundersøgelsesdataene til at skræddersy deres budskab kan virksomheden muligvis udvikle en reklameplan for at skabe interesse i den nye skøjtebane, inden den åbner. Fordi formålet med pull-marketing er at overbevise kunderne om at søge et produkt på egen hånd, er det muligvis ikke effektivt at bruge direkte metoder til reklame som mail-flyere og tv-reklamer. I stedet kunne rink-building-virksomheden udvikle en blog om vinteraktiviteter ved hjælp af nøgleord, der vedrører det geografiske område af skøjtebanen til at være en kilde til information, som de lokale folk ville søge selv. Bloggen ville være særlig effektiv, hvis den linkes til en social netværksside om selve rinket, så læserne kunne modtage periodiske påmindelser om virksomheden og dele denne information med andre (se også Webmarketing). Hvis markedsføringsplanen for pull er vellykket, vil interessen for den nye skøjtebane eksistere, før den åbner. Kunder vil være nysgerrige og begejstrede for at besøge rink og er meget sandsynlige for at fortælle andre om deres oplevelse, når rink faktisk åbner, hvilket genererer en kraftfuld mund-til-mund-effekt.

Fordele og ulemper ved Pull Marketing

Der er flere fordele og ulemper ved en pull-marketingstrategi som dog varierer fra virksomhed til virksomhed. Men som oftest er disse gældende uanset hvilken type virksomhed du driver, så er disse fordele og ulemper gældende for dig.

Fordele ved en pull marketingstrategi:

  • I stand til at skabe direkte kontakt med forbrugerne og opbygge forbrugernes loyalitet
  • Stærkere forhandlingsstyrke med detailhandlere og distributører
  • Fokuserer på at skabe brand equity og produktværdi
  • Forbrugerne søger aktivt produktet, hvilket fjerner presset fra at gennemføre udgående markedsføring.
  • Bruges til at teste et produkts accept på markedet og få feedback om produktet.

Ulemper ved en pull marketingstrategi:

  • Virker kun effektivt, når der er stor brand loyalitet.
  • Ledetiden er lang, da forbrugerne sammenligner alternativer, før de foretager et køb.
  • Kræver at skabe stor efterspørgsel efter et produkt, hvilket kan være vanskeligt i et meget konkurrencedygtigt landskab.
  • Kræver en stærk markedsføringsindsats for at overbevise forbrugerne til aktivt at opsøge produktet.

Push and Pull Marketing – Hvad er bedst?

Push marketing er en salgsfremmende strategi, hvor virksomheder forsøger at tage deres produkter til kunderne. Udtrykket push stammer fra ideen om, at man forsøger at skubbe sine produkter på forbrugeren. Almindelige salgstaktikker inkluderer forsøg på at sælge varer direkte til kunder via firmaets showrooms og forhandle med detailhandlere om at sælge deres produkter til dem eller oprette salgssteder. Ofte vil disse detailhandlere modtage særlige salgsincitamenter i bytte for denne øgede synlighed.

Hvor man på modsat måde, med Pull Marketing forsøger at trække kunderne til produkterne. Dette har oftest en højere konverteringsrate og opbygger et bedre brand, da forbrugeren ikke føler sig mast på, men selv har truffet beslutningen om at besøge en hjemmeside eller købe et produkt.