De færreste ved faktisk hvad linkbuilding helt præcist er og går ud på. Det handler ikke bare om at anskaffe links til sin hjemmeside, det er faktisk meget mere dybdegående end det. Lær her hvad linkbuilding egenligt er og hvordan du udfører denne bedst.

Hvad Er Linkbuilding? +5 Gratis Linkbuilding Tips

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er processen med at anskaffe hyperlinks fra andre websteder og bygge interne og udgående links på sin egen hjemmeside. Et hyperlink (normalt bare kaldet et link) er en måde for brugere at navigere mellem sider på internettet. Søgemaskiner bruger links til at gennemgå internettet; de gennemsøger linkene mellem de enkelte sider på dit websted, og de gennemsøger linkene mellem hele websteder. Der er mange teknikker til opbygning af links, og selvom de varierer i vanskeligheder, har SEO’er en tendens til at blive enige om, at linkbygning er en af ​​de sværeste dele af deres job. Mange SEO’er bruger størstedelen af ​​deres tid på at prøve at gøre det godt. Af denne grund, hvis du kan mestre kunsten at oprette links af høj kvalitet, kan det virkelig sætte dig foran både andre SEO’er og din konkurrence.

Som ordet “link building” lyder, så handler linkbuilding om at bygge links til og fra sin hjemmeside, men det er lidt mere kompliceret end som så. Det kræver forståelse for at kunne mestre linkbuilding og få det optimale resultat.

Der findes tre typer linkbuilding som du skal være opmærksom på og arbejde med hvis du ønsker gode resultater når du arbejde med søgemaskineoptimering på din hjemmeside.

  1. Indgående links til din hjemmeside kaldes backlinks: Backlinks er bestemt en vigtig ting indenfor SEO og et parametre som google vægter højt.
  2. Interne links på din hjemmeside kaldes internal linkbuilding: Dette er en overset linkbuild-metode som de fleste glemmer eller udføre forkert.
  3. Udgående links fra din hjemmeside kaldes outbound links: Når du laver links på din side, som flytter brugeren fra dit domæne til et andet domæne og er et særdeles overset tricks indenfor SEO.

Men for at forstå linkbuilding i helt, så er det vigtigt at have kendskab til hvad et link egenligt er og kan være.

Prøv SEO-værktøjet morningscore i 14 dage gratis

Google’s retningslinjer indenfor linkbuilding

Som søgemaskine må man sætte retningslinjer således at man ikke blot kan manipulere sig til tops og derfor har google en række retningslinjer for webmastere og er et særskilt punkt for links, som du kalder linkordning.

Google bruger en forskellige række metoder til at finde betalte links, heriblandt algoritmiske teknikker. De benytter sig også af information indsendt af andre brugere, men hvor vidt denne funktion har nogen effekt, vides ikke. Google foretrækker dog altid automatiserede løsninger på problemer, da den manuelle kamp mod black hat SEO, bliver alt for tidskrævende og ueffektiv. Udfordringen er at udvikle det perfekte værktøj eller algoritme som kun “straffer” dem der ikke følger retningslinjerne uden fejltagelse.

Jeg har endnu ikke set nogen blive ramt af dette. Selvom google har en advanceret algoritme og et stærk hold af dygtige teknikkere, så kan det være svært for google at finde disse betalte links og det er netop derfor køb og salg af links forsat er kørende i hele verdenen, det bliver nok aldrig stoppet helt.

Kendskab til links

Inden vi går i dybden med de 3 forskellige linkbuilding-metoder, så er det vigtigt at vide det grundlæggende omkring links.

Det er nemlig ikke helt ligegyldigt hvordan der links, hvordan HTML-koden ser ud eller hvem der linker til dig. Der er særligt 3 forskellige ting du skal have styr på hvis du ønsker at få succes med din linkbuilding.

  1. Ankertekst
  2. HTML markup
  3. Relevans

Hvad er ankertekst?

Ankertekst er den tekst som indeholder selve linket og fortæller google hvad URL-adressen omhandler. På min hjemmeside har jeg i forskellige artikler linket til alle min SEO-indlæg med “SEO” – Dette fortæller google at jeg mener det bedste søgeresultat på ordet “SEO” er den side som jeg linker til.

Hvad er HTML markup?

Der findes 4 forskellige typer HTML-markup metoder med HTML. Formålet med markup af links, er at fortælle søgemaskiner om tilhørsforholdet af linket. Eksempelvis

Det er ikke mere end et halvt år siden, tilbage i september 2019 at google annoncerede udvikling i deres markup, noget som ikke har sket de foregående 15 år før det. Her blev to nye markup’s introduceret, nemlig “sponsored” og “UGC”. Her får du kort forklaring på de 4 forskellige markups

Do-follow: Denne markup, kræver faktisk ingen markup, det vil sige at alle links uden nogen HTML-markup er et do-follow og sender dermed linkjuice til den respektive side der linkes til.

No-follow: Hvis dui ønsker at linke til en anden hjemmeside og ikke sende linkjuice, så kan du tilføje “rel=nofollow” i HTML-koden på linket. Heraf vil google følge linket, men de vil ikke få mere autoritet.

Sponsored: Som ordet lyder, så er dette selvfølgelig sponsoreret links, altså links som er placeret imod en form for betaling og har markup “rel=sponsored” i HTML-koden.

UGC: UGC-links er brugeroprettet links, som ofte forekommer i forbindelse med debat på forums eller kommentarer på blogs. Disse links har markup med “rel=UGC” i HTML-koden og bliver klassificeret af google på samme måde som no-follow.

Relevans

Det er ikke helt ligegyldigt hvem som linker til din hjemmeside, faktisk har det en stor del at sige for hvilken genre eller niche en hjemmeside går under, når den linker til en anden hjemmeside.

Der er mange der vælger at købe, gæsteblogge eller bygge links fra ligegyldige og ikke-relevante hjemmesider og her spilder man ofte en masse tid, energi og penge på linkbuilding, fordi man simpelthen gør det ueffektivt og forkert.

1. Indgående links til din hjemmeside – backlinks

Backlinks er links som linker til din hjemmeside

Hvordan får man backlinks?

Som beskrevet tidligere, så er linkordninger ikke lovlige ifølge google retningslinjer og de fleste tænker her, jamen hvordan får jeg så links?

Svaret kommer egenligt bedst fra Google selv:

Den bedste metode til at få andre websites til at oprette relevante links til dit website er at skabe unikt, relevant indhold, som kan blive populært på internettet på naturlig vis. Det betaler sig at skabe godt indhold. Links vises som regel på baggrund af en redaktionel beslutning, og jo mere nyttigt indhold du har, jo større chance er der for, at andre vil synes, at indholdet har værdi for deres læsere og derfor vil linke til det.

Google Support

Denne “metode” er også derfor nogle hjemmesider som eksempelvis “Tom’s guidehar så mange høje placeringer på google når du søger efter noget elektronik-relateret på engelsk. På hjemmesiden har man fundet alverdens forskellige udfordringer og lavet indlæg, guides mv. omkring disse emner. Herefter har mange andre med lignende elektronik-hjemmesider begyndt  at linke til hans hjemmeside, fordi han ofte har den rette vejledning eller guide til at løse eventuelle problemer. Samtidigt åbner det også op for at andre bygger links til hjemmesiden i forums rundt omkring på nettet, for at hjælpe andre brugere når de har problemer med elektronikken.

Dette er også den linkbuilding-metode jeg selv har døbt som organisk linkbuilding og er bestemt, som google selv siger, den rigtige måde at lave linkbuilding på.

2. Interne links på din hjemmeside – internal linkbuilding

Interne links eller intern linkbuilding er links på din hjemmeside der linker til et andet sted på din hjemmeside, altså et link der navigere brugeren fra en side til en anden men på samme domæne.

Interne links er mest nyttige til etablering af hjemmeside struktur og fordeling af link webstedsarkitektur og spredning af link equity

Interne links kan også forbedre dine brugersignaler som er noget google-algoritmen også ser på.

3. Udgående links fra din hjemmeside – outbound links

Udgående links også kaldet outbound eller outgoing links er links du placerer på din hjemmeside som linker til et andet domæne, altså en anden hjemmeside. Men hvorfor er det vigtigt, man ønsker vel at beholde sine læsere på sin egen hjemmeside, så længe som mulig?

Ja, det optimale er selvfølgelig at beholde sin egen trafik, men der findes tidspunkter hvor det lønner sig at linke ud til andre hjemmesider, da det er hovedmålet med google.

Google skal hjælpe brugere med at finde det de søger og måske har du skrevet et indlæg om de 10 flotteste hundracer men ikke opbygget informationssider om disse endnu eller kommer til det i det hele taget, her kan det være oplagt at hjælpe din læser til at finde mere information om den enkelte hundrace, ved at linke til en anden hjemmeside og på den måde vil de “negative brugersignaler” umiddelbart ikke påvirke din placering på google, da du har hjulpet brugeren med at finde svar.

Burde du linke ud fra din hjemmeside?

Helt sikkert, men kun hvor det er relevant og giver mening. Du kan eventuelt sørge for at dine udgående links åbner i et nyt vindue, således din bruger hurtigt kan komme tilbage til din hjemmeside og læse videre.

Et lille tips her, der er lavet flere studier som påpeger, at hvis man linker ud, så er det bedst at linke til store og tillidsfulde hjemmesider, som har en vis autoritet på google.

Hvorfor er linkbuilding vigtigt?

Linkbuilding er vigtigt fordi det fortæller google at andre hjemmesider støtter den og det indhold som er på siden. Samtidigt kan interne- og udgående links fortælle google at din hjemmeside har struktur og til formål at hjælpe brugere med at finde svar på deres søgninger, hvilket er hele essensen i søgemaskinen Google.

+5 Linkbuilding tips til bedre SEO

Vil du gerne kickstarte din resultater med linkbuilding, så gør det på den rigtige måde, her når du frem til langt bedre resultater med din SEO og får styrket din hjemmesides trafik. Jeg har samlet 5 linkbuilding tips du kan bruge når du skal begynde eller arbejde videre med din linkbuilding.

Linkbuilding tip #1: Følg så vidt muligt, google’s retningslinjer for webmasters om linkordning så du ikke risikere at blive straffet af google. Hvert år gennemlæser google hundredt

Linkbuilding tip #2: Byg interne links på din hjemmeside, på denne måde kan du øge antal sidevisninger, tid på hjemmeside og andre parametre som kaldes brugersignaler, som kan have en særdeles positiv effekt på dine placeringer i google’s søgeresultat.

Linkbuilding tip #3: Skriv dybdegående artikler og niche emner som folk kan have brug for hjælp til eller på anden vis hjælper andre mennesker. Herefter kan du dele dette på sociale medier eller kontakte andre webmasters den kunne have nytte af din artikel og få dem til at linke til dig hvis deres egen artikel mangler netop det som du har skrevet om.

Linkbuilding tip #4: 

Linkbuilding tip #5: 

Hvis du følger alle 5 linkbuilding tips som jeg gør, er det næsten garanteret at du vil se en forøgning i dine placeringer på google og dermed mere organisk trafik til din hjemmeside. Jeg benytter selv altid disse tips og tricks når jeg arbejder med linkbuilding på mine egne og når jeg arbejder som SEO-konsulent på andres hjemmesider.

Konklussion:

Det er altid smart at kende spillereglerne når man begynder på noget nyt og det samme gælder indenfor SEO, derfor anbefaler jeg at du læser om retninigslinjer for webmastere og særligt om linkordninger hvis du skal i gang med at arbejde med linkbuilding. Endvidere kan det være en god idé at finde sig et godt SEO-værktøj som eksempelvis Morningscore.