Google vil forstå hvor dine links kommer fra: rel=ugc og rel=sponsored

Arbejder du med søgemaskineoptimering eller linkbuilding? Så skal du være opmærksom på de nye link attributes som er blevet lanceret. Det kan have påvirkning på din SEO og din linkbuildingstrategi hvis du ikke er opdateret på det seneste udspil omkring link-attributes. Særligt indenfor linkbuilding-miljøet kan de nye attributes have en stor påvirkning, hvis disse HTML tags vil blive pålagt betalte artikler eller hvis du bygger links igennem forums og kommentarer på andre hjemmesider.

Næsten 15 år med rel=nofollow er slut

Tilbage i 2005 blev link attributen rel=nofollow introduceret. Dette var for at hjælpe søgemaskiner som Google med at forstå dine udgående links på din hjemmeside. Siden introduktionen af denne attribute, er der ikke sket noget på fronten med link attributes, indtil i år. Google har nu tilføjet endnu to link attributes til samlingen, således vi nu har

  • Rel=”nofollow”
  • Rel=”ugc” (ny)
  • Rel=”sponsored” (ny)

Hvad er HTML tags

HTML tags er en essentiel del af SEO

De seneste par år er HTML tags blevet mindre betydningsfulde i forhold til hvad de har været. Dette skyldes af søgemaskinerne er blevet bedre til selv at indhente informationer og forstå din hjemmeside og du slipper dermed at give alt denne information igennem din HTML-kode med forskellige HTML tags. Men der skal ikke herske tvivl om at de forsat er et vigtigt element hvis du arbejder med søgemaskineoptimering og ønsker at få trafik fra søgemaskiner som Google. HTML tags har flere forskellige formål som eksempelvis:

  • Informere søgemaskiner om din hjemmeside (geografisk målretning, sprog,

HTML tags kan benyttes til mange forskellige formål som foregår på din hjemmeside, men i denne artikel har jeg sat fokus på de to nye link attributes som er blevet lanceret, nemlig rel=sponsored og rel=ugc samt hvordan du skal forholde dig til dette.

Copy to Clipboard

Historien om rel=nofollow attributet

Da nofollow blev introduceret, ville Google ikke tælle et link, der er markeret på denne måde som et signal til brug i vores søge algoritmer.

rel=”nofollow” har eksisteret i næsten 15 år og blev lanceret for at bekæmpe spam- og kommentar linkbuilding, hvor brugere på forums og andre blogs, skrev kommentarer eller opslag for at bygge et link fra den pågældende hjemmeside til deres. Med rel=”nofollow” HTML tagget blev det nu muligt for ejeren af en hjemmeside at sætte HTML tagget ind, således at andre brugere af deres hjemmeside ikke kunne bygge links på deres hjemmesiden uden samstykke.

De bedste steder at tilføje denne attribut er de faktiske links, som andre mennesker kan oprette. Så på denne side for eksempel ville kun linkene i kommentarer og linket umiddelbart efter “Indsendt af:” få attributten rel = “nofollow”.

Google 18 Januar 2005

Annoncer og betalte placeringer: rel=sponsored

Det første nye link attribute der er kommet

Copy to Clipboard

Google har givet følgende vejledning til brug af rel=sponsored attributværdien:

Brug den sponsorerede attribut til at identificere links på dit websted, der blev oprettet som en del af reklamer, sponsorater eller andre kompensationsaftaler.

Google Webmaster Central Blog

Forum- og kommentarlinks: rel=ugc

Det andet nye link attribute er rel=”ugc” som er blevet til for brugeroprettede link. Dette kunne eksempelvis være på forums, kommentarer og lignende.

Copy to Clipboard

Google har givet følgende vejledning til brug af rel=ugc attributværdien:

UGC står for brugergenereret indhold, og ugc-attributværdien anbefales til links inden for brugergenereret indhold, såsom kommentarer og forumindlæg.

Google Webmaster Central Blog

I Google’s guide: Kvalificere dine udgående links overfor Google kan du læse mere om hvordan rel=ugc attributværdien kan benyttes: ”

Vi anbefaler, at du markerer links til brugergenereret indhold og forumindlæg med ugc. Hvis du vil anerkende og belønne pålidelige bidragydere, kan du fjerne denne attribut fra links, der er indsendt af medlemmer eller brugere, som konsekvent har ydet bidrag af høj kvalitet i en længere periode. Læs mere om, hvordan du undgår kommentarspam.

Retningslinjer / Generelle retningslinjer / Kvalificer dine udgående links overfor Google

Hvad betyder det for dig som webmaster eller hjemmeside indehaver?

Nu kan du sikkert sidde tilbage og tænke, ååh nej, skal jeg til at rode med en masse HTML kode nu og få ændret alle mine markup’s på mine udgående links? Nej, det behøves du faktisk ikke. Google har meddelt, at de kun forventer at man vil benytte dette fremadrettet og du behøver derfor ikke at ændre noget som er etableret før disse link attributes blev introduceret.