Søgemaskineoptimering eller SEO, er en særdeles attraktiv markedsføringsmetode, men mange begår fejl, rigtigt mange fejl. Ofte koster disse fejl ikke penge, men tid og hos de fleste er tid mere værd en penge. Har kan du læse om de +7 hyppigste fejl nybegyndere begår når de begynder på SEO.

+7 SEO-fejl nybegyndere begår og taber organisk trafik på

+7 SEO-fejl nybegyndere begår og taber organisk trafik på

Jeg har arbejdet aktivt med søgemaskineoptimering i mere end 6 år nu og gang på gang ser jeg mine kunder, samarbejdspartnere og andre SEO-nybegyndere begå de samme fejl. Når disse ukyndige virksomhedsejere prøver sig på SEO og bruger oceaner af tid og penge på de forkerte steder, falder de ofte fra SEO-delen, hvilket er dumt, når man ser på hvor lønsomt det kan være.

Hvor svært er det egenligt at få sin virksomhed på google? Det er faktisk ikke så svært som mange gør det til, så længe man gør det rigtigt selvfølgelig.

SEO er ikke svært når man gør det rigtigt

Vi kan meget hurtigt blive enige om at SEO er et avanceret felt indenfor online markedsføring, MEN… Det er nu heller ikke så svært som det ofte gøres til. Faktisk vil jeg vove at påstå, SEO er en væsentligt mere sikker vej at gå, da eventuelle fejl ofte kan rettes og heraf kan man forsat få noget ud af det, hvorimod med betalt markedsføring så er pengene spildt det øjeblik du har trykket GO.

Du kan også følge mig på Instagram og Facebook, så du kan holde dig opdateret på mine seneste artikler og vejledninger som kan hjælpe dig med at tjene flere penge på nettet.

Nyt dansk SEO vørktøj der samler alle funktioner i ét værktøj og gør SEO nemt og overskueligt.

1# Jagter de forkerte søgeord

Det er en klassiker! Man sidder sig ned og finder ud af hvilke søgeord man skal prøve at rangere på også udvælger man dem med allerflest søgninger, fordi her er der jo mest trafik at hente, men det er ikke helt rigtigt.

Har du en ny eller relativt ny hjemmeside, så er det ofte meget svært at rangere på konkurrencepræget søgeord med høj volume (antal søgninger). Hvorimod longtail søgeord (søgefraser, flere ord i søgningen) har ofte meget lavere konkurrence og i tillæg til at være nemmere at rangere højt på, så er de ofte også dem med højst konverteringsrate.

Eksempel:

Lad os sige du har udviklet et nyt regnskabsprogram til små- og mellemstore virksomheder og som er velegnet til iværksættere.

Først ser vi kort på fordelingen af kliks afhængig af placering på Google:

  • Position 1 på Google: Ca. 25%
  • Position 2 på Google: Ca. 15%
  • Position 3 på Google: Ca. 10%

Det skal selvfølgelig siges der er mange parametre der gælder i forhold til CTA (click-through-rate i Google søgeresultat, så tallene foroven er et groft gennemsnitligt estimat).

Et lille tip er at benytte sig af et SEO-værktøj, som eksempelvis Morningscore. Du kan prøve SEO-værktøjet i 14 dage gratisJeg anbefaler helt klart Morningscore til alle der arbejder søgemaskineoptimering.

Du finder herefter ordet ”regnskabsprogram” med ca. 2200 søgninger om måneden og tænker det et super godt ord at jagte.

Men efter et hurtigt kig på Google’s søgeresultat og et baggrundstjek af hjemmesiderne i top 3, så får du følgende data:

  1. Dinero
    1. Domain rating 68
    2. Backlinks 25,600
    3. Keywords 474
  2. e-conomic
    1. Domain rating 74
    2. Backlinks 618
    3. Keywords 71
  3. Regnskabspiloten
    1. Domain rating 16
    2. Backlinks 138
    3. Keywords 94

Linkbuilding er en essentiel del af SEO, som på en måde fortæller Google hvor mange hjemmesider der ”stemmer” på en bestemt hjemmeside som det bedste resultat på en specifik søgning eller generelt set anbefaler denne hjemmeside til andre, ved at linke til denne.

Du behøves ikke nødvendigvis have det samme antal links og henvisende hjemmesider, men det er ofte en fordel at ligge højt, da det kan være nemmere at rangere. Heraf har en ny hjemmeside eller virksomhed svært ved at konkurrerer og dermed kan det være spildt at gå udelukkende efter søgeordet regnskabsprogram.

Ser man derimod på en søge frase som ”regnskabsprogrammer til små virksomheder” med ca. 60 søgninger om måneden

  1. Startupsvar
    1. Domain rating 40
    2. Backlinks 8
    3. Keywords 474
  2. Billy
    1. Domain rating 62
    2. Backlinks 15
    3. Keywords 71
  3. e-conomic
    1. Domain rating 74
    2. Backlinks 618
    3. Keywords 94

Her ses det tydeligt at både domain rating, antal backlinks og keywords er lavere end ved søgeordet “regnskabsprogram” og dermed er konkurrencen såvidt lavere. Her har du derfor større mulighed for at konkurrere med top 3 i google-indekset, hvilket er de positioner man ønsker at få. Særligt skal man lægge mærke til antal keywords. Dette er antal søgeord som er indekseret på den pågældende side og giver et indblik i dybden af siden. Hvis man krydshenviser det med antal ord på siden og skriver en artikel eller side der er 1,5 – 2 gange så lang og dybdegående (ikke bare fyld), så er du rigtigt godt stillet i forhold til at rangere højt på google.

#2 Linkbuilding afhængighed

Afhængighed er en slem ting og den ses desværre også ofte indenfor SEO-verdenen, når vi snakker linkbuilding.

Jeg kan godt forstå at når man pludselig ser en stor øgning i sine rangeringer, så tænker med oi! Dette var smart. Problemet er bare, det er ikke ofte du rammer den øgning og ofte falder mange i at

I tillæg så anbefaler jeg altid mine klienter at arbejde imod det jeg kalder organisk linkbuilding. Organisk linkbuilding er links der bliver bygget til din hjemmeside af andre, uden du har opfordret eller arbejdet for dette, men de linker til dig på baggrund af det indhold du har på din hjemmeside.

Hvad end det er et værktøj, en velskreven artikel eller en service du udbyder som andre ønsker at dele. Denne type linkbuilding er helt klart den bedste og mest naturlige i Google’s øjne.

Så drop linkbuilding-afhængigheden og opbyg dit brand og din hjemmeside i stedet.

#3 Alt fokus ét sted

Lidt ligesom linkbuilding afhængigheden, så er der mange der falder i og bare fokusere på ét eller enkelte få elementer i SEO, hvilket ofte ikke lønner sig. Søgemaskineoptimering er et vidt begreb og dækker over mange elementer.

#4 Glemmer helt lokal SEO

Med reference til pkt. 2 og 3, så er der rigtigt mange der glemmer at optimerer efter lokal SEO, som ofte har en meget høj værdi for virksomheder.

Lokal SEO refererer til processen med at ‘optimere’ din online tilstedeværelse for at tiltrække flere forretninger fra relevante lokale søgninger. Disse søgninger finder sted på Google og andre søgemaskiner, vi tager dog altid udgangspunkt i søgemaskinen Google, da det er den største næsten 89% af markedsandelen i søgninger på nettet..

Source: StatCounter Global Stats - Search Engine Market Share

#5 Interne links

Noget af det bedste ved et godt blogindlæg eller en god hjemmeside er når man kan navigerer rundt. Ofte når man lander på en ny hjemmeside er på man jagt efter ny information og det åbner ofte op for flere spørgsmål end svar og her er interne links exceptionelle gode at have implementeret og i tillæg til at det hjælper dine læsere, så styrker det faktisk din SEO på 2 forskellige måder.

  1. Linkbuilding: Igennem interne links, fortæller du Google hvilke søgeord og sætninger du ønsker den pågældende side skal ranke på. I dette indlæg ser du flere søgeord som linker til en anden side eller indlæg på denne hjemmeside, dette fortæller Google at det søgeord eller tekst er resultatet for en søgning på dette ord.

Et lille tip her er at bruge forskellige søgeord du linker med. Hvis du har en side hvor du ønsker at rangere på ordet «regnskab» men siden også rangerer på «gratis regnskabs” eller ”billig regnskab” – Så skift imellem ankerteksten som du benytter, så det ikke er ”regnskab” på alle sider.

  1. On-page statistikker: Google følger hele tiden med i dine statistikker og data, de ser på hvor mange forskellige URL’s hver enkelt bruger besøger, hvor længe de er på din hjemmeside og mange andre elementer. En hjemmeside hvor brugeren går tilbage til Google med det samme, giver Google et signal om at dette resultat ikke var det de søgte og på sigt vil din rangering højst sandsynligt blive negativt påvirket.

Et lille tip her er at benytte sig af Google Analytics, her kan du selv følge med og optimerer indholdet på de sider som trækker ned, så du kan få dine statistikker bedre og holde på de besøgende længere eller få dem til at læse flere sider ved at bygge de tidligere nævnte interne links.

#6 De samme Titel Tags og Metabeskrivelser

Titel Tags og Metabeskrivelser er det der kommer  frem på Google for brugeren, foruden at nævne URL-adressen.

Din metabeskrivelse har ikke nogen direkte påvirkning på din rangering i søgeresultat hos Google, men den kan øge din CTR (click-through-rate) som er endnu et parameter Google ser på, når de skal evaluerer placeringerne i deres søgeresultat.

Din Titel Tag er ekstrem vigtigt og er den linkene-tekst som er størst i søgeresultatet på Google. Din titel tag har en direkte påvirkning hos Google og det anbefales at have sine søgeord eller fraser

Et simpelt trick til at finde alle sine URL-adresser som er indekseret er at gå ind i Google Search Console og finde de URL’er som Google har indekseret. Dette kan du gøre på følgende måde:

Her får du alle URL-adresser som Google har indekseret og du kan besøge hver enkelt og redigerer dem så de er optimeret.

#7 Glemmer hjemmesidehastigheden

Brugersignaler er for evigt noget som bliver forglemt og mishandlet, her kommer hjemmeside hastighed selvfølgelig også ind i billedet. På samme måde med interne links, så har din hjemmesides hastighed både en direkte og indirekte effekt på din SEO.

De 2 påvirkninger hjemmesidehastigheden på din hjemmeside har en effekt på din SEO:

  1. Brugersignaler: Hjemmesidehastigheden kan have en effekt på hvor længe en bruger bliver på siden eller i det hele taget venter på siden loader færdig, før de går ud igen. En langsom hjemmeside kan der for have en negativ effekt på din SEO, hvis den er årsagen til dine brugere forlader hjemmesiden.
  2. PageSpeed: Google ser også direkte på hjemmesidehastigheden af din hjemmeside som et parametre i sin algoritme.

Sådan tjekker du hastigheden på din hjemmeside:
Jeg anbefaler altid at man benytter sig af Google’s eget værktøj for test af hastighed, nemlig Google Pagespeed. Men! Det er ikke det eneste værktøj jeg anbefaler, faktisk har jeg bedst erfaring med at man benytte sig af både Google PageSpeed og GTmetrix. Dette bringer en helhed til din rapport af din hjemmesides hastighed og ved begge værktøjer får du en masse gode råd til optimering af din hjemmesides hastighed.

Se på SEO som en helhed

Konklussion:

Som jeg nævnte tidligere, så er SEO eller søgemaskineoptimering ikke svært, så længe man har ved hvad man laver og man husker at se på det store billede. Når det er sagt, så er der selvfølgelig aspekter af søgemaskineoptimering som kræver mere teknisk snilde eller dybdegående viden omkring kodning, men de fleste hjemmeside-ejere burde kunne mestre at få organisk trafik til deres hjemmeside og anskaffe sig fine placeringer i google-indekset uden at smide flere hundred tusinde efter et SEO-bureau.

Vil du gerne blive bedre til søgemaskineoptimering og begynde at få eller øge din organiske trafik fra Google, kan du læse videre i min blog omkring SEO og meget mere. Du kan også følge min Facebook side – Den danske iværksætter i Norge – Så er du altid er opdateret når jeg udgiver nyt indhold på bloggen.

Et andet sted at få det grundlæggende på plads omkring SEO er hos GoLearn. På GoLearns hjemmeside kan du lære om alt fra ledelse og Microsoft office til online markedsføring og SEO.

Nyt dansk SEO vørktøj der samler alle funktioner i ét værktøj og gør SEO nemt og overskueligt.