Har du problemer med at falde i søvn eller få en hel og god nats søvn så er du landet det rette sted, her kan du finde svar på de hyppigste årsager til søvnløshed- og problemer, samt hvordan du bliver kvit dem

Søvn er et grundlæggende alle mennesker og dyr har, det er her vi mennesker restituerer, med andre ord ”lader batterierne op” – så vi får samlet kræfterne igen og er klar for en ny dag.

Mangel på søvn har særdeles mange negative effekter på både krop og sind, det skader altså dig både fysiologisk og psykologisk hvis du ikke får nok ordentlig søvn.

Jeg har selv haft mange søvnproblemer, både på grund af åbenlyse ting som at se på mobil og TV før jeg lægger mig og dermed blokere melatonin produktionen på grund af det blå lys som udskilles fra skærmene, til mine udfordringer med min ADHD diagnose. I dag har jeg absolut ingen problemer med at sove eller få nok søvn og derfor har jeg skrevet dette indlæg.

En god søvn er lige så afgørende for, at vi trives og har det godt, som sund kost og motion

Michael Danielsen, tidligere chefpsykolog i Psykiatrifonden

Gode tips til at falde i søvn og få en god nats søvn

  • Den rette seng
  • Undgå blåt lys
  • Lad være med at spise
  • Tag et koldt bad

Den rette seng

En god seng er helt essentielt for at få en god nats søvn og desværre så har rigtigt mange mennesker er billig, dårlig eller forkert seng og jeg kan sige med garanti at din seng er ikke et sted du burde spare dine penge, det er trods alt her du bruger op mod en tredjedel af dit liv (8 af 24 timer i døgnet), for nogen mere.

  • Køb ny seng hos Sengekompagniet

Sengekompagniet er eksperter på senge og er et sted du kan finde billige kvalitetssenge i alle størrelser, former og for ethvert behov.

Undgå blåt lys

Du har med garanti hørt om blue light eller blå lys. Blå lys er

Hvis du absolut må sidde foran skærmen om aftenen, hvad end det er fordi du arbejder på PC’en eller du bare elsker at slå dig løs med Netflix før du skal sove, så anbefaler jeg dig at købe et par Blue Light briller som hjælper mod dette. Blue Light briller blokerer det blå lys som sendes ud af de mange forskellige skærme vi har i dag og hjælper dig dermed at undgå den manglende melatonin-produktion.

  • Køb blue light briller her

Tag et koldt bad

Når du skal sove og når du sover, så behøver du en lavere temperatur end ellers og det kan derfor hjælpe at tage et koldt bad og få kølet kroppen ned.

Blue light briller

Ofte stillede spørgsmål

Kilder