Du bruger omkring 33% af dit liv på søvn, men hvor meget ved du egentlig om denne aktivitet som du bruger så meget tid på? Bliv klogere på søvn og hvor vigtigt det […]

Søvn

Du bruger omkring 33% af dit liv på søvn, men hvor meget ved du egentlig om denne aktivitet som du bruger så meget tid på? Bliv klogere på søvn og hvor vigtigt det er for dig og dit fysiske og psykiske helbred

Søvn er noget mange mennesker elsker, personligt er det ikke noget jeg stræber efter, men en aktivitet jeg udøver grundet nødvendighed for at fungere optimalt, for mig er det at være vågen meget sjovere, da jeg kan interagere med resten af verden, derfor dyrker jeg også yoga som hjælper med psykisk og fysisk velvære og mindsker den tid min krop behøver at sove for at føle sig udhvilet, i gennemsnit sover jeg 5 timer om natten.

Følg med på din nattesøvn

Hvis du i løbet af min artikel, eller allerede nu er blevet mere interesseret i din søvn så vil jeg anbefale at du anskaffer dig et Smart Watch som ikke bare måler din puls og kan vise beskeder du modtager på telefonen, men også kan følge din søvn og udarbejde statestikker og data over din søvn.

Personligt bruger jeg et Huawei Watch GT3 Active 46mm til at holde styr på min søvn. Hvis du har en Iphone så anbefaler jeg det nye Apple Watch Series 7 45mm. Du kan finde et stort udvalg af billige smart watches hos Proshop som er en af mine samarbejdspartnere.

Hvad er søvn godt for?

Lad os starte helt elementært, hvad er søvn egentlig god for?

Søvn er et stadie hvor din krop og dit sind hviler og får ladet op til at igen at være i vågen tilstand hvor du benytter dig af dit krop og sind.

Søvn og mere specifikt god søvn kan være med til holde dig sundere, afholde sygedomme og medvirke til et mere effektivt og lønsomt liv på alle tænkelige måder.

Det kan godt være jeg fik snævret fordelene og funktionene ved en god nats søvn ind i én sætning, men læser du den godt nok, så er det noget vi alle burde gå meget højt op i, for det er ikke småting der er snak om.

Dårlig eller manglende søvn kan blandt andet påvirke sandsynligheden for sukkersyge, depression og hjertesygdomme, for at nævne nogle af de mange.

Det kan godt være du bruger umådeligt mængder med tid og energi i løbet af dagen på at spise rigtigt, dyrke motion og meditere, men husker du også den helt essentielle del, søvn?

Hvad er søvn?

Søvn er en neurologisk tilstand hvor du fysiologisk (og på en måde psykologisk) slapper mere af en du gør når du er i vågen tilstand. Søvn er en essentiel og nødvendighed hos alle mennesker, uden dette vil man ikke kunne overleve og det er derfor en vigtig disciplin at meste, hvis du spørger mig.

De færreste har læst og forstået sin egen krop og sind, dette er også essensen i min blog og mine artikler,

De færreste mennesker går op i personlig udvikling indenfor det psykologiske og det er for mig personligt, en gåde. Der findes rigtigt mange mennesker som går op i kalorieindtag, spise det rigtige mad og dyrke motion, dette er alt sammen rigtigt fint og det betyder bestemt også noget for din mentale sundhed, men med det sagt, så er dit hoved eller dit sind med andre ord, noget du burde prioritere i den forstand, du burde passe og pleje det på lige fod som du gør med din krop, hvis ikke bedre.

Så det faktum at du er faldet over dette indlæg, gør mig særdeles glad, da du er en af de få der faktisk prøver at arbejde med dig selv, så du kan få det bedre.

De 4 søvnstadier

Søvn består af 4 forskellige stadier, hvor det første er vågen (awake), i dette stadie er på vej til at falde i søvn.

Søvnstadie Type søvn Navn Normal varighed
1 søvnstadie NREM Awake (vågen) 1-5 min
2 søvnstadie NREM Light sleep (let søvn) 10-60 min
3 søvnstadie NREM Deep sleep (dyb søvn) 20-40 min
4 søvnstadie REM REM sleep (REM søvn) 10-60 min

I tabellen ovenfor kan du

NREM søvnstadier

NREM-søvn er sammensat af tre forskellige stadier. Jo højere stadiet af NREM-søvn er, jo sværere er det at vække en person fra deres dvale.

Ofte stillede spørgsmål