Få indblik i Google Analytics og hvad det kan gøre for din WordPress hjemmeside

Google Analytics er uden tvivl en af de bedste gratis værktøjer fra Google. Med værktøjet får du indblik i data om din hjemmeside som er uundværlig. I denne artikel vil jeg fortælle lidt om hvad google analytics er og hvordan du sætter det op på din WordPress hjemmeside.

Introduktion…

Når du har en hjemmeside, uanset om det er en blog, webshop eller noget tredje, så er dit hovedmål altid (forhåbenligt) at få mere trafik. Google Analytics hjælper dig med at tage datadrevne beslutninger ved at vise dig de statistikker, der betyder noget.

Google Analytics er en af de mest essentielle værktøjer for en webmaster, der ønsker at forbedre sin hjemmeside hvad end der for at skabe flere salg på hjemmesiden eller øge trafikken fra søgemaskinen Google.

Med Google Analytics får du indsigt i:

Målgruppe – Hvem besøger din hjemmeside? Denne del af analysen besvarer, hvad der er din geografiske placering, hvilken browser brugeren brugte til at besøge dit websted og andre vigtige oplysninger såsom skærmopløsning, JavaScript-support, Flash-support, sprog og mere. Disse data er ekstremt nyttige, og de kan hjælpe på adskillige måder. Når du får et tilpasset design, kan du bruge brugerdataene til at sikre dig, at dit websted er kompatibelt med dit publikum. Hvis de fleste af dine brugere ikke har Flash-support, skal du undgå at tilføje flashelementet på dit websted. Hvis de fleste af dine brugere har 1280 skærmopløsninger, skal du sørge for, at dit design er kompatibelt med denne opløsning eller mindre.

Adfærd – Hvad gør folk, når de er på din hjemmeside? Du kan spore, hvor brugerne går på dit websted, hvor længe de forbliver på dit websted, og hvad er afvisningsprocenten (procentdelen af ​​brugere forlader dit websted ved første besøg). Ved at bruge disse oplysninger kan du reducere afvisningsfrekvensen og øge dine sidevisninger. Du kan også finde dine mest populære artikler, artikler, der ikke klarer sig så godt, og hvad slags indhold dine brugere leder efter.

Anskaffelse – Hvordan finder folk din hjemmeside? Ved hjælp af rapporten “anskaffelse” kan du se hvilke kanaler dine besøgende kommer fra. Om de kommer fra søgemaskinen Google, de sociale medier som Facebook og Instagram eller henvisning fra andre hjemmesider.

Og meget mere. Data-mængderne som Google Analytics giver indsigt i er enorme og jeg anbefaler enhver hjemmeside-ejer at få opsat Google Analytics til deres hjemmeside, uanset hvilket CMS du benytter eller hvordan du har lavet din hjemmeside.

Data har altid og er forsat guld værd og det er noget af det vigtigste når man skal optimerer sin hjemmeside, hvad end det er søgemaskineoptimering eller for at forbedre brugeroplevelsen for sine besøgende.

Nyt dansk SEO vørktøj der samler alle funktioner i ét værktøj og gør SEO nemt og overskueligt.

Hvad er Google Analytics?

Google Analytics er en gratis værktøj fra søgemaskinen Google som er ét blandt mange værktøjer som Google Marketingplatform står bag.

Google hjælper webmasters med meget end bare at indsamle data fra de besøgende på din hjemmeside. De har faktisk udviklet en masse gratis værktøjer som kan hjælpe dig med at forbedre din hjemmeside og ikke mindst øge trafikken på denne. Nogle eksempler på andre værktæjer som er nyttige er:

Google Analytics har altid og vil altid være 100% gratis. Det eneste du skal have for at benytte Google Analytics er en Google konto og en hjemmeside eller andet du ønsker at indsamle data på, som eksempelvis en mobil-app.

Google Analytics konto:

Inden du kan oprette en Google Analytics konto skal du have en Google Konto. En Google konto er gratis og har mange andre funktioner i tillæg til at være dit login til Google Analytics og andre Google værktøjer.

Google Analytics login:

For at logge ind på Google Analytics skal du have en Google-konto. Det er en gratis konto der forbinder din

Google Analytics app:

Google Analytics fås også som App til din Smartphone eller tablet. App’en er gratis og kan benyttes på både Android og iOS-enheder som iPhones.

WordPress guide til Google Analytis

Vil du installere Google Analytics i WordPress? At vide, hvordan dit publikum interagerer med dit websted, er afgørende for din succes. Den bedste måde at kende dit publikum er gennem din trafikstatistik, og det er, hvad Google Analytics tilbyder GRATIS. I denne artikel vil vi dele, hvorfor Google Analytics er vigtigt, og hvordan du nemt kan installere Google Analytics på dit WordPress-websted (trin for trin).

Der findes mange måder at forbinde din WordPress hjemmeside med Google Analytics på og nogle metoder er bedre end andre. Jeg har samlet 3 forskellige metoder du kan benytte til at opsætte Google Analytics på din WordPress hjemmeside, så du kan komme i gang med dataindsamling på dit websted.

Opsætning af Google Analytics med:

  1. Opsætning af Google Analytics med WordPress plugin (anbefales)
  2. Opsætning af Google Analytics med javascript (enkel)
  3. Installer Google Analytics i dit WordPress Theme (advanceret)

Uanset hvilken Google Analytics guide du vælger når du skal installerer Analytics på din WordPress hjemmeside, så får du de basale datamængder og et godt indblik i din hjemmeside. At installerer Google Analytics med et WordPress plugin er den enkleste og i de fleste tilfælde også bedste måde at gøre det på.

1. Opsætning af Google Analytics med WordPress plugin

WordPress er et fantastisk værktøj (CMS) til at lave sin egen hjemmeside  med og hvis du er bekendt med WordPress så kender du helt sikkert også til WordPress plugins.

Der findes mange gode og dårlige plugins der kan benyttes til opsætning af Google Analytics på din WordPress hjemmeside.

Her tænker du sikkert, hvordan kan et WordPress plugin være dårlig, hvis den klarer opgaven? Hvor er jeg glad for du spørger.

Som alt andet, så er ingenting fejlfrit og det samme gælder WordPress plugins og her er ikke mindst kvalitet også en stor faktorer. Mange plugins opdateres ikke særligt ofte eller længere i det hele taget, hvilket gør dem langsomme og sårbare overfor hackerangreb. Det er derfor ikke helt ligegyldt hvilket WordPress plugin du vælger til at koble din WordPress hjemmeside med Google Analytics.

Herunder finder du 3 WordPress plugins du kan bruge til at forbinde din WordPress hjemmeside med Google Analytics og begynde at indsamle data på dit websted.

WordPress plugins til Google Analytics:

  • Google Site Kit Dette er et officielt Google WordPress plugin og kan være hjælpsomt for dig som også arbejder med SEO, da du med Google Site Kit kan opsætte både Google Search Consle, Anayltics, PageSpeed og Adsense. Google Site Kit er gratis og kan findes samme sted som andre gratis plugins ved WordPress.org/plugins og i backend på din WordPres hjemmeside under plugins.

Har du styr på de andre Google værktøjer og kun mangler at forbinde din WordPress hjemmeside med Google Analytics, så kan du benytte et andet plugin, som bestemt også består testen når det kommer til opsætning af Google Analytics.

  • Actionable Google Analytics for WooCommerceDette Analytics-plugin er velegnet for dig som driver webshop og skal have 100% styr på dine data på hjemmesiden. Med pluginnet spare du tonsvis af timer på opsætning af rapporter og får samtidig mulighed for tilkobling af Google Ads og Facebook Pixel. Pluginnet koster $135 dollars (ca. 900 kr.) men er alle pengene værd og hurtigt tjent hjem, hvis du driver en webshop.

Skal det være super-enkelt og let, så er det ét bestemt WordPress plugin til Google Analytics der slår dem alle. Dette plugin anses for værende det letteste af benytte til opsætning af Google Analytics.

  • Monster InsightsMonsterInsights er en af de mest populære Google Analytics-plugin til WordPress. Over 1 million websteder bruger det, herunder Bloomberg, PlayStation og Zillow. Pluginnet findes i både en lite (gratis) og pro (betalt) udgave. Monster Insight Lite er som nævnt gratis og kan findes samme sted som andre gratis plugins ved WordPress.org/plugins og i backend på din WordPres hjemmeside under plugins.

2. Opsætning af Google Analytics med javascript

Denne metode er ikke så god som hvis du anvender et af ovenstående Google Analytics-plugins til WordPress, fordi du ikke vil være i stand til at udføre avanceret sporingskonfiguration, og du vil ikke være i stand til at se Google Analytics-data i dit WordPress-instrumentbord.

Først skal du installere og aktivere plug-in Insert Headers and Footers medmindre dit WordPres tema allerede har denne funktion indbygget. Benytter du eksempelvis det populære WordPress tema Avada, så kan tilføje javascriptet uden at installerer yderligere plugins. De fleste premium WordPress temaer har sektioner hvor du kan tilføje sporingskoder, javascripts og HTML, så du slipper for at installerer yderligere plugins for dette.

Yderligere oplysninger finder du i vores trin for trin-guide til installation af et WordPress-plugin. Efter aktivering skal du besøge Indstillinger »Indsæt overskrifter og sidefødder. Her skal du indsætte Google Analytics-koden, som du kopierede i trin 4, i overskriftsafsnittet.

Dette er sporingskoden til Global Site Tag (gtag.js) for denne ejendom. Kopiér og indsæt denne kode som det første element ipå alle de websider, du vil spore. Hvis du allerede har et Global Site Tag på din side, skal du blot tilføje config-linjen fra kodestykket herunder i dit eksisterende Global Site Tag.

Copy to Clipboard

Global Site Tag (gtag.js) giver dig strømlinet tagging på tværs af Googles produkter til websitemålinger, konverteringssporing og remarketing – så du har større kontrol over tingene, samtidig med at implementeringen er nemmere. Når du bruger gtag.js, kan du udnytte fordelene ved de sidste nye dynamiske funktioner og integrationer, så snart de bliver tilgængelige. Få flere oplysninger

Google Tag Manager Med vores gratis værktøj Google Tag Manager kan du få hjælp til at føje tags til dit website, hvis du har mange Analytics- og sporingstags. Du kan overveje at bruge Google Tag Manager, hvis: Du bruger flere Analytics-tags og tags til sporing af annonceeffektivitet, der kræver websitetags. Tilføjelse af tags på dit website hæmmer dine muligheder for at køre marketingkampagner. Find ud af, hvordan du kommer godt i gang med Google Tag Manager.

3. Installer Google Analytics i dit WordPress Theme

Denne metode er til avancerede brugere, der kender koden. Det er lidt upålideligt, fordi din kode forsvinder, hvis du skifter eller opdaterer temaet.

Jeg anbefaler næsten aldrig at man bruger denne metode. Hvis dette er din første gang, du tilføjer kode til dine WordPress-filer, så er det en god idé at sætte sig ind i dette, inden man bare kaster sig ud i det, da det kan ligge hele din hjemmeside ned hvis du laver én feil.

Tilføj kode i header.php-fil

Rediger blot header.php-filen i dit WordPress-tema og indsæt koden, du du henter fra Google Analytics admin. Glem ikke at gemme dine ændringer og uploade filen tilbage til din server.

Tilføj via Funktionsfil

Du kan også tilføje Google Analytics-sporingskode til WordPress-funktionsfil. Den tilføjer derefter automatisk sporingskoden til hver side på dit WordPress-sted.

Du skal tilføje denne kode til dit temas functions.php-fil.

Copy to Clipboard

Hvorfor er Google Analytics vigtigt?

Når du starter en blog, er dit mål nr. 1 at få mere trafik og abonnenter. Google Analytics hjælper dig med at tage datadrevne beslutninger ved at vise dig de statistikker, der betyder noget. Du kan se: Hvem besøger dit websted? Denne del af analysen besvarer, hvad der er din geografiske placering, hvilken browser brugeren brugte til at besøge dit websted og andre vigtige oplysninger såsom skærmopløsning, JavaScript-support, Flash-support, sprog og mere. Disse data er ekstremt nyttige, og de kan hjælpe på adskillige måder. Når du får et tilpasset design, kan du bruge brugerdataene til at sikre dig, at dit websted er kompatibelt med dit publikum. Hvis de fleste af dine brugere ikke har Flash-support, skal du undgå at tilføje flashelementet på dit websted. Hvis de fleste af dine brugere har 1280 skærmopløsninger, skal du sørge for, at dit design er kompatibelt med denne opløsning eller mindre.

Hvad gør folk, når de er på dette websted? Du kan spore, hvor brugerne går på dette websted, hvor længe de forbliver på dette websted, og hvad der er afvisningsprocenten (procentdel af brugere forlader dette websted ved første besøg). Ved brug af denne information kan du reducere afvisningsfrekvensen og øge dine sidevisninger. Du kan også finde dine mest populære artikler, artikler, der ikke klarer sig så godt, og hvad slags slag indhold dine brugere leder efter. Hvornår besøgende folk dit websted? Ved at se på den hotteste timer om dagen for dette websted kan du vælge en mulighed for offentliggørelse af dette indlæg. Hvis denne tidszone ikke er kompatibel med din, kan du planlægge denne placering til mødes den tid. Hvordan finder folk dit websted? Dette afsnit af analysen viser dig, hvor det bruger bruger fra (for eksempel: Søgemaskiner, direkte links, henvisningslinks fra et andet sted). Det viser dig også, hvor procentdel af dine besøgende kommer fra hver af disse kilder. Google Analytics giver dig uddelinger af hver af disse kategorier. Hvis det er kategori, der søger maskiner, viser den, hvor søgemaskine der fik den mest trafik, Google, Yahoo, Bing osv. Opdelingen af ​​henvisningskilder viser dig, hvilke websteder du har brug for at arbejde mest. Hvis din top henvisningskilde er Facebook, skal du have eksklusivt Facebook-indhold for at få dette Facebook-publikum til føle sig speciel. Hvis din top henvisningskilde er et eksternt websted, kan du overveje at have et partnerskab med dette websted (gæstepostudveksling eller noget andet). Hvordan interagerer folk med dit indhold? Google Analytics viser, hvordan dine brugere interagerer med dette websteds indholder. Det viser dig, hvor procentdel af brugeren der er klikket på det eneste link på dette websted og meget mere. Du kan køre A / B-split-tests ved oprette indholdseksperimenter i Google Analytics til at forstå, hvad der fungerer bedst til at finde dit mål. Ved at se brugerinteraktiviteten kan du arbejde dette indhold omkring dine brugere. Ved at besvare svarene på spørgsmålene ovenfor kan du fokusere på strategien, der arbejder på dette websted, og undgå strategien, der ikke fungerer. Kort sagt, fjern gætter og fokus på statistik, der betyder noget, så kan du tage datadrevne beslutninger.