Ordet samadhi kommer fra ordene “sama”, der betyder ligevægt og “dhi”, der betyder buddhi eller intellekt. Her kan du læse om de forskellige typer af samadhi og sindstilstanden Mahasamadhi I Indien refererer ordet […]

Samahdi

Ordet samadhi kommer fra ordene “sama”, der betyder ligevægt og “dhi”, der betyder buddhi eller intellekt. Her kan du læse om de forskellige typer af samadhi og sindstilstanden Mahasamadhi

I Indien refererer ordet “samadhi” i almindelig brug til en grav eller en gravsten. Når nogen bliver begravet på et sted, og en slags monument er sat oven på det, kaldes det en samadhi. Men “samadhi” bruges også indenfor yoga som betegnelse for den højeste sindstilstand som man kan opnå.

Ordet “samadhi” kommer fra sama og dhi. Sama betyder ligevægt, dhimeans buddhi. Hvis du ankommer til en jævnbyrdig tilstand af intellekt, er det kendt som samadhi.

Når man dør og bliver begravet, vil det sted få navnet på den person. Men når man opnår en bestemt tilstand på et bestemt sted, vil stedets navn blive givet til personen. Derfor ser man mange yogier opkaldt efter et bestemt sted. Dette er hvordan Sri Palani Swami fik sit navn, fordi han sad i en tilstand af samadhi på et sted kaldet Palani. Folk kaldte ham bare Palani Swami, fordi han aldrig præsenterede sig selv for nogen. Han fortalte dem aldrig, hvad han hed, fordi han ikke bar en. Fordi han nåede det sted, kaldte folk ham Palani Swami. Et hvilket som helst antal yogier og vismænd har navne som dette.

Hvad er Samadhi?

Ordet samadhi er stort set blevet misforstået. Folk tror, ​​at samadhi betyder en dødslignende situation. Ordet samadhi betyder bogstaveligt sama og dhi – sama betyder ligevægt og dhi betyder buddhi eller intellektet. Hvis du når en jævnbyrdig tilstand af intellekt, er det kendt som samadhi.

Den grundlæggende natur af intellektet er at skelne – du er kun i stand til at skelne mellem en person og et træ, fordi dit intellekt fungerer. Denne diskriminerende egenskab er meget vigtig for overlevelse. Hvis du vil knække en sten, skal du skelne mellem stenen og din finger, ellers brækker du din finger. Diskrimination er et instrument, som understøtter og udfører overlevelsesinstinktet, der er til stede i hver eneste celle i kroppen.

Hvis du transcenderer intellektet, bliver du jævnbyrdig. Det betyder ikke, at du mister evnen til at diskriminere. Hvis du mister det diskriminerende intellekt, bliver du sindssyg. I en samadhi-tilstand er dit diskriminerende intellekt perfekt i form, men samtidig har du transcenderet det. Du gør ikke en forskel – du er simpelthen her og ser livet i dets sande virke. I det øjeblik du taber eller transcenderer intellektet, kan diskrimination ikke eksistere.

Alt bliver én helhed, som er virkeligheden. En tilstand som denne giver dig en oplevelse af tilværelsens enhed, foreningen af ​​alt, hvad der er.

Hele aspektet af spiritualitet er at gå ud over den diskrimination og overlevelsesinstinktet, som kun er beregnet til livets fysiske karakter. Samadhi er en tilstand af ligevægt, hvor intellektet går ud over sin normale funktion af diskrimination. Dette løsner igen en fra hans eller hendes fysiske krop. Der skabes et rum mellem det, der er dig, og din krop.

I denne tilstand er der ingen tid eller rum. Tid og rum er en skabelse af dit sind. Når først du transcenderer sindet som en begrænsning, eksisterer tid og rum ikke for dig. Det, der er her, er der, det, der er nu, er dengang. Der er ingen fortid eller fremtid for dig. Alt er her, i dette øjeblik. Du tror måske, at nogen har været i samadhi i tre dage, men for dem var det kun et par øjeblikke – det går bare sådan af. De har transcenderet dualiteten af, hvad der er, og hvad der ikke er. De har krydset grænsen og smagt det, der ikke er – det, der ikke har nogen form, form, egenskaber, kvaliteter – ingenting.

Hele eksistensen, de mange skabelsesformer, er kun til stede, så længe intellektet er der. I det øjeblik du opløser dit intellekt, opløses alt til ét.

Det, som der ikke eksistere

Eksistensen er lavet af “det der er” og “det der ikke er”. “Det der er” har form, form, kvaliteter, skønhed. “Det der ikke er” har ingen af ​​disse ting, men det er gratis. Hist og her sprøjter “det der ikke er” ind i “det der er”. Og efterhånden som “det, der er” bliver mere bevidst, vil det længes efter at blive “det, der ikke er”. Selvom man nyder den form, kvaliteter, egenskaber og skønhed, der er knyttet til det, er længslen efter at komme til en tilstand af fuldstændig frihed til at være uundgåelig og uundgåelig. Det er kun et spørgsmål om tid, og bindingen af ​​tid og rum er også kun hallucinationen af ​​”det der er”. “Det der ikke er” opfatter hverken tid eller rum, fordi det er grænseløst og evigt, ikke lænket af tidens og rummets begrænsninger.

Når denne længsel efter at blive befriet fra den helt grundlæggende eksistensproces stiger, kan sindet og følelsernes frygtsomme natur kun opfatte dette som selvudslettelse. For et tænkende sind er åndelig proces intet andet end bevidst selvmord. Men dette er ikke selvmord – det er meget mere end det. Selvmord er en meget dårlig måde at ville afslutte sig selv på. Jeg siger fattige, fordi det stadig er mislykket. Det virker ikke. Men i denne kultur er der dem, der er eksperter i at gøre det, som det virkelig fungerer – dette er en spirituel proces.

Otte typer Samadhis

Samadhis er af forskellige varianter. Når du er i kroppen, er der otte samadhier tilgængelige for et menneske. Af disse otte er de bredt blevet kategoriseret som savikalpa: samadhier med egenskaber eller kvaliteter, som er meget behagelige, salige og ekstatiske; og nirvikalpa: samadhier, der er hinsides behagelige og ubehagelige – de er uden egenskaber eller kvaliteter.

Samadhierne i sig selv har ingen stor betydning med hensyn til erkendelse.

De, der går ind i nirvikalpa samadhi-tilstande, bliver altid holdt i beskyttede atmosfærer, fordi deres kontakt med kroppen bliver meget minimal. Den mindste forstyrrelse, som en lyd eller et nålestik, kunne fjerne dem fra deres krop. Disse tilstande opretholdes i visse perioder for at etablere skelnen mellem dig og kroppen. Det er et væsentligt skridt i ens åndelige udvikling, men stadig ikke det ultimative. Samadhierne i sig selv har ingen stor betydning med hensyn til erkendelse.

Mange af Gautama Buddhas disciple gik i meget lange meditationer. De kom ikke ud i årevis. Men Gautama selv gjorde det aldrig, fordi han så, at det ikke er nødvendigt. Han praktiserede og oplevede alle de otte slags samadhier før sin oplysning og kasserede dem. Han så, at dette ikke ville bringe ham tættere på erkendelse. Det bevæger sig bare ind i et højere oplevelsesniveau, og du kan blive mere fanget, fordi det er smukkere end den nuværende virkelighed. I det mindste når du mediterer nu, er der smerter i dine ben for at minde dig om den nuværende virkelighed. Der er der ingen smerte at minde dig om, hvilket på én måde er mere farligt.

En midlertidig sindstilstand

At opleve en bestemt type samadhi betyder ikke, at du er frigivet fra tilværelsen. Det er bare et nyt niveau af oplevelse. Det er ligesom, da du var barn, havde du et niveau af erfaring. Når du først er blevet voksen, har du et andet niveau af erfaring. Du oplever de samme ting på en helt anden måde på forskellige tidspunkter i dit liv – du har bevæget dig fra et erfaringsniveau til et andet. Samadhis er ligesom dette. Du bevæger dig fra et erfaringsniveau til et andet i en meget mere betydningsfuld og dybere forstand, men alligevel er det bare et andet niveau af erfaring.

Nogen kan gå ind i en bestemt tilstand af samadhi og blive der i årevis, fordi det er behageligt. Der er ingen plads eller tid. Der er ingen kropslige problemer. Han har til en vis grad brudt de fysiske og psykiske barrierer. Men dette er kun midlertidigt. I det øjeblik han kommer ud, bliver han igen sulten, han skal sove, og alt kommer tilbage igen.

Samadhi har bestemt sine fordele. Der er mange ting, det har at tilbyde for den enkelte, men det bringer dig ikke rigtig tættere på erkendelse som sådan. Sammenlignet med en mand, der er ædru, har en mand, der er lettere beruset, et andet erfaringsniveau, men han må komme ned på et tidspunkt. Alle samadhier, vil jeg sige, er en måde at blive høj på uden ydre kemikalier. Ved at gå ind i disse tilstande åbner det en ny dimension for jer, men det efterlader ikke nogen stor transformation. Det efterlader dig ikke permanent transformeret. Du er ikke flyttet ind i en anden virkelighed. Det er bare, at i den samme virkelighed er dit erfaringsniveau blevet dybere. Du har oplevet de samme ting i dybere forstand. Du er ikke blevet fri fra sindet.

Om samahdi fra en guru

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privatlivspolitik.
I Accept

Ofte stillede spørgsmål