window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-136786221-3');

Hvem er Shiva?

Hjem » Blog » Yoga » Hvem er Shiva?

Shiva refererer til både “det der ikke er” og Adiyogi, fordi de på mange måder er synonyme. Udforsk historierne og legenderne, der omgiver denne mest fremtrædende figur af indiske spirituelle traditioner.

Betydningen af ​​Shiva

Når vi siger “Shiva”, er der to grundlæggende aspekter, som vi henviser til. Ordet “Shiva” betyder bogstaveligt “det, der ikke er.”

Shiva er Intethed

I dag beviser moderne videnskab for os, at alt kommer fra ingenting og går tilbage til ingenting. Eksistensgrundlaget og kosmos grundlæggende kvalitet er det enorme intet. Galakserne er kun en lille happening – et drys. Resten er alt sammen et stort tomt rum, som omtales som Shiva. Det er den livmoder, hvorfra alt fødes, og det er den glemsel, hvori alt suges tilbage. Alt kommer fra Shiva og går tilbage til Shiva.

Shiva er mørke

Så Shiva beskrives som et ikke-væsen, ikke som et væsen. Shiva beskrives ikke som lys, men som mørke. Menneskeheden er kun gået i gang med at hylde lys på grund af arten af ​​det visuelle apparat, de bærer. Ellers er det eneste, der altid er, mørke. Lys er en begrænset hændelse i den forstand, at enhver lyskilde – uanset om det er en pære eller solen – til sidst vil miste sin evne til at udsende lys. Lys er ikke evigt. Det er altid en begrænset mulighed, fordi det sker, og det slutter. Mørke er en meget større mulighed end lys. Intet behøver at brænde, det er det altid – det er evigt. Mørket er overalt. Det er det eneste, der er gennemtrængende.

Men hvis jeg siger “guddommeligt mørke”, tror folk, at jeg er en djævletilbeder eller noget. Faktisk bliver det nogle steder i Vesten udbredt, at Shiva er en dæmon! Men hvis man ser på det som et koncept, er der ikke et mere intelligent koncept på planeten om hele skabelsesprocessen og hvordan det er sket. Jeg har talt om dette i videnskabelige termer uden at bruge ordet “Shiva” til videnskabsmænd over hele verden, og de er forbløffede, “Er det sådan? var dette kendt? Hvornår?” Det har vi vidst i tusinder af år. Næsten alle bønder i Indien ved ubevidst om det. Han taler om det uden overhovedet at kende videnskaben bag det.

Betydning af Adiyogi – Den første Yogi

På et andet niveau, når vi siger “Shiva”, refererer vi til en bestemt yogi, Adiyogien eller den første yogi, og også Adi Guruen, den første Guru, som er grundlaget for det, vi kender som den yogiske videnskab i dag. Yoga betyder ikke at stå på hovedet eller holde vejret. Yoga er videnskaben og teknologien til at kende den væsentlige natur af, hvordan dette liv skabes, og hvordan det kan bringes til sin ultimative mulighed.

Denne første overførsel af yogiske videnskaber fandt sted på bredden af ​​Kanti Sarovar, en gletsjersø nogle få miles ud over Kedarnath i Himalaya, hvor Adiyogi begyndte en systematisk udstilling af denne indre teknologi til sine første syv disciple, fejret i dag som Sapta Rishis. Dette går forud for al religion. Før folk udtænkte splittende måder at splitte menneskeheden til et punkt, hvor det synes næsten umuligt at rette op, blev de mest kraftfulde værktøjer, der er nødvendige for at hæve menneskets bevidsthed, realiseret og udbredt.

En og det samme

Så “Shiva” refererer til både “det der ikke er” og Adiyogi, fordi de på mange måder er synonyme. Dette væsen, som er en yogi, og det ikke-væsen, som er grundlaget for eksistensen, er de samme, fordi at kalde nogen en yogi betyder, at han har oplevet eksistensen som sig selv. Hvis du skal rumme eksistensen i dig selv for et øjeblik som en oplevelse, skal du være den intethed. Kun intetheden kan rumme alt. Noget kan aldrig holde alt. Et fartøj kan ikke holde et hav. Denne planet kan rumme et hav, men den kan ikke rumme solsystemet. Solsystemet kan rumme disse få planeter og solen, men det kan ikke holde resten af ​​galaksen. Hvis du går progressivt på denne måde, vil du i sidste ende se, at det kun er intetheden, der kan holde alt. Ordet “yoga” betyder “forening”. En yogi er en, der har oplevet foreningen. Det betyder, i det mindste et øjeblik, at han har været absolut ingenting.

Når vi taler om Shiva som “det der ikke er” og Shiva som en yogi, er de på en måde synonyme, men alligevel er de to forskellige aspekter. Fordi Indien er en dialektisk kultur, skifter vi fra dette til det og det til dette uden besvær. Det ene øjeblik taler vi om Shiva som det ultimative, det næste øjeblik taler vi om Shiva som manden, der gav os hele denne yogaproces.

Hvem Shiva ikke er!

Desværre er de fleste mennesker i dag kun blevet introduceret til Shiva gennem indisk kalenderkunst. De har gjort ham til en buttet kind, blåfarvet mand, fordi kalenderkunstneren kun har ét ansigt. Hvis du beder om Krishna, vil han lægge en fløjte i hånden. Hvis du beder om Rama, vil han lægge en bue i hånden. Hvis du beder om Shiva, vil han sætte en måne på hans hoved, og det er det!

Hver gang jeg ser disse kalendere, beslutter jeg mig altid for aldrig nogensinde at sidde foran en maler. Fotografier er i orden – de fanger dig, uanset hvordan du er. Hvis du ligner en djævel, ligner du en djævel. Hvorfor skulle en yogi som Shiva se buttet ud? Hvis du viste ham mager, ville det være okay, men en chubby-kind Shiva – hvordan er det?

I den yogiske kultur ses Shiva ikke som en Gud. Han var et væsen, der vandrede i dette land og boede i Himalaya-regionen. Som selve kilden til de yogiske traditioner er hans bidrag til at skabe menneskelig bevidsthed for fænomenalt til at blive ignoreret. Enhver mulig måde, hvorpå du kunne nærme dig og transformere den menneskelige mekanisme til en ultimativ mulighed, blev undersøgt for tusinder år siden. Det sofistikerede i det er utroligt. Spørgsmålet om, hvorvidt folk var så sofistikerede på det tidspunkt, er irrelevant, fordi dette ikke kom fra en bestemt civilisation eller tankeproces. Dette kom fra en indre erkendelse. Dette havde intet at gøre med, hvad der skete omkring ham. Det var bare en udgydelse af ham selv. I detaljer gav han en mening og en mulighed for, hvad du kunne gøre med hvert punkt i den menneskelige mekanisme. Du kan ikke ændre en eneste ting selv i dag, fordi han sagde alt, hvad der kunne siges på så smukke og intelligente måder. Du kan kun bruge dit liv på at prøve at tyde det.

Ofte stillede spørgsmål

Hvem er shiva?2021-12-31T10:41:11+00:00

Shiva beskrives som et ikke-væsen, ikke som et væsen. Shiva beskrives ikke som lys, men som mørke. Menneskeheden er kun gået i gang med at hylde lys på grund af arten af ​​det visuelle apparat, de bærer. Ellers er det eneste, der altid er, mørke. Lys er en begrænset hændelse i den forstand, at enhver lyskilde – uanset om det er en pære eller solen – til sidst vil miste sin evne til at udsende lys. Lys er ikke evigt. Det er altid en begrænset mulighed, fordi det sker, og det slutter. Mørke er en meget større mulighed end lys. Intet behøver at brænde, det er det altid – det er evigt. Mørket er overalt. Det er det eneste, der er gennemtrængende.

Kilder

Go to Top